۱۶ پروژه برای جبران بخشی از کمبود آب مشهد در دست اجراست

حسین اسماعیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام جهت گذر از شرایط بحرانی آب مشهد اظهار کرد: در این خصوص برنامه‌هایی از جنس کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف و در حال اجرا بوده که در بخش اقدامات کوتاه مدت، ۱۶ پروژه با اعتباری بالغ بر […]

حسین اسماعیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام جهت گذر از شرایط بحرانی آب مشهد اظهار کرد: در این خصوص برنامه‌هایی از جنس کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف و در حال اجرا بوده که در بخش اقدامات کوتاه مدت، ۱۶ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعریف شده و در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: سه سال گذشته شرایط بسیار سختی را به لحاظ کاهش بارندگی داشتیم و بویژه سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با کل بارندگی حدود ۹۰ میلیمتر و نزدیک به ۷۰ درصد کاهش بارندگی، شرایط دشوار و بی سابقه‌ای را از نظر تأمین آب رقم زد. وی ادامه داد: پیش بینی این بود که سال آبی جاری پاییز نرمال و نسبتاً پربارشی داشته باشد که این مهم محقق نشد و کم بارش ترین فصل پاییز را نسبت به سالهای گذشته شاهد بودیم به طوری که در نیمه اول سال آبی جاری ۴۵ درصد کاهش بارندگی را تجربه کردیم که نشان از ادامه خشکسالی بود.
وی خاطرنشان کرد: البته به لطف خداوند طی دو ماه گذشته بارندگی‌های مناسب‌تری نسبت به سال‌های گذشته صورت گرفت اما تأثیر بسزایی در وضعیت سدهای تأمین کننده آب مشهد نداشته است و از طرفی طی خشکسالی‌های پیاپی گذشته، ذخیره سدها به پایین‌ترین میزان خود و در شرایط بحرانی قرار گرفته است.
اسماعیلیان اضافه کرد: بنا بر شرایط فعلی کماکان باید وضعیت بحرانی را مد نظر قرار دهیم چرا که تأمین آب در کلانشهرها بیشتر بر اساس استفاده از منابع سطحی و سدها است و این مهم در حوزه شهرستان مشهد با وضعیت بحرانی رو به رو است. بر این اساس یک بسته اقدام شامل اجرای پروژه‌های مختلف از قبیل حفر و جابه جایی چاه‌ها، ادامه اتصال چاه‌های سازمان‌ها و ارگان‌ها به شبکه توزیع، مدیریت فشار و… برنامه ریزی شده و در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مهم پیش رو را عدم تخصیص منابع مالی لازم جهت اجرای پروژه‌های مذکور دانست و ابراز امیدواری کرد: باید تلاش کنیم تا اعتباری که برای اجرای پروژه‌های تأمین آب مصوب شده تخصیص یابد چراکه تاکنون حدود ۱۰ درصد از اعتبارات لازم تخصیص داده شده و در حال حاضر آبفای مشهد حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان انباشت مطالبات پیمانکاران را دارد؛ هرچند که علیرغم این شرایط، هیچکدام از پروژه‌ها و اقدامات مورد نظر متوقف نشده و در حال اجرا می‌باشد.
وی مهم‌ترین راه برون رفت از چالش بحران آب را سازگاری با اقلیم خشک منطقه و مدیریت مصرف بهینه از سوی شهروندان عنوان کرد؛ با این توضیح که به دلیل اقلیم خشک منطقه و شرایط جمعیتی و شهری رو به توسعه مشهد به هر میزان هم که تأمین و تولید آب انجام شود، باز هم کسری آب وجود خواهد داشت و نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه بر اساس شرایط جغرافیایی موجود، راه حل اصلی گذر از شرایط بحرانی خواهد بود.