نشست تخصصی «تحلیل واقعه غدیر» به صورت مجازی در گناوه برگزار شد

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، عباس عاشوری نژاد ظهر جمعه در این نشست اظهار داشت: هر واقعه‌ای در تاریخ ملی و دینی قومی رخ می‌دهد مبنای بسیاری از اتفاقات بعدی است. نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی افزود: با نگاه عمیق‌تر به تحولات کشورهای مختلف در می‌یابیم که این وقایع می‌توانند باعث تکامل و پیشرفت یا […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، عباس عاشوری نژاد ظهر جمعه در این نشست اظهار داشت: هر واقعه‌ای در تاریخ ملی و دینی قومی رخ می‌دهد مبنای بسیاری از اتفاقات بعدی است.
نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی افزود: با نگاه عمیق‌تر به تحولات کشورهای مختلف در می‌یابیم که این وقایع می‌توانند باعث تکامل و پیشرفت یا برعکس مبنای عقب افتادگی یک کشور باشند و نکته مهم‌تر اینکه نوع نگاه به وقایع حتی می‌تواند در سرنوشت کشورها مؤثر باشد.
وی گفت: همه کشورهای جهان بر مبنای اعتقادات ملی، دینی و مذهبی خود دارای جشن‌ها و یا مراسم سوگواری‌ها هستند که این سور یا سوگ‌ها همیشه نقش مهمی در حال و روز این کشورها داشته است تا جایی که عقب ماندگی یا توسعه یافتگی خیلی از کشورها را می‌توان به این گونه سور یا سوگ‌ها مربوط بدانیم چون این سور و سوگ‌ها به انسان و جامعه از نظر فرهنگی دید می‌دهند و جامعه‌ای که دیدگاه درستی از لحاظ فرهنگی نداشته باشد اگر از نظرهای دیگر هم پیشرفته باشد نمی‌تواند به ساحل مقصود برسد و شرایط خوبی را برای زندگی داشته باشد.
عاشوری نژاد بیان کرد: عید غدیر خم از اعیاد بزرگ دینی ما است که در دین مبین اسلام مورد توجه ویژه قرار گرفته است و علاوه بر آن جز مهمترین اعیاد مذهبی شیعه محسوب می‌شود.
نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی اضافه کرد: در مذهب شیعه عید غدیر، عید ولایت و مبنای تفکرات و بسیاری از اتفاقاتی پس از این واقعه است که به تعبیری هویت شیعه به مسئله عید غدیر و این واقعه بستگی دارد.
وی با بیان اینکه عید غدیر یک عید ملی نیز در ایران به شمار می‌رود گفت: مردم ایران به شدت از این عید استقبال کردند و در دوران ایران پس از اسلام اگر چه عید غدیر یک عید دینی مذهبی بود ولی به عنوان یک عید ملی نیز تلقی می‌شد و نیاکان ما برای این عید جایگاه ویژه‌ای قائل بودند.
عاشوری نژاد بحث متدلوژی واقعه غدیر با دو معیار سند شناسی و عقلانیت را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: واقعه غدیر یکی از وقایع تاریخی که در بسیاری کتب به آن پرداخته شده است و از مهمترین کتاب‌های پیرامون این واقعه کتاب «الغدیر» نوشته علامه امینی است که یک کتاب قابل اعتماد از بعد روش شناسی است.
وی تصریح کرد: علامه امینی در کتاب الغدیر نام ۶۴ نفر از دانشمندان اهل سنت که واقعه غدیر را ذکر کرده‌اند بیان کرده و در اینکه غدیر یک واقعه تاریخی بوده بین اهل سنت و شیعه اختلاف نظری وجود ندارد همه بر این مسئله که واقعه غدیر در ۱۸ ذی ‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری و آخرین حج از عمر مبارک رسول خدا (ص) رخ داده اتفاق نظر دارند.
وی ادامه داد: آنچه باعث اختلاف است واژه «مولا» است که از زبان مبارک پیامبر (ص) درباره امام علی (ع) بیان شده است.
عاشوری نژاد یادآور شد: اهل سنت مولا را به معنای دوستی و شیعیان اعتقاد دارند که مولا به معنای سرپرستی و امتداد حاکمیت است.
وی با اشاره بر اینکه عقلانیت معیار مهم در این مورد اختلاف مورد توجه است افزود: نگاهی به زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) که همه جنبه‌های زندگی و فرمایشات ایشان مبتنی بر خردمندی است و جایی که جنبه خردمندی و تدبیر و انصاف را فروگذاشته باشد وجود ندارد لذا اینکه پیامبر (ص) مردم را فقط برای بیان اینکه بگوید هر کس من را دوست دارد علی را دوست بدارید در آن شرایط سخت گرد آورده باشد با عقلانیت نیز سازگار نیست و مسئله باید مهم‌تر از این باشد.
وی با طرح این سوال که غدیر چه کمکی به زندگی ما می‌کند؟ افزود: واقعه غدیر درس‌های زیادی به ما می‌دهد که قابل گفتگو است.
وی اضافه کرد: در شرایط جامعه بدوی در آن زمان، پیامبر (ص) می‌بایست ادامه کار خود را که یک کار بزرگ و سهمگین بود و کاشتن درخت تنومند اسلام در سرزمین بیابان عربستان باید حراست و آبیاری می‌کرد لذا پیامبر نمی‌تواند موضوع به این مهمی را به عقل مردم بدوی واگذار کند چرا که مردم آن روزگار و شرایط آن، قابلیت و جایگاه آن را نداشتند تا درختی را که پیامبر کاشته حراست و آبیاری شود.
عاشوری نژاد گفت: از فاصله پیامبر (ص) تا امام علی (ع) خیلی اتفاقات رخ داد که این اتفاقات می‌توانست رخ ندهد اگر بعد از پیامبر (ص) امام علی (ع) جایگزین می‌شد و حاکمیت مطابق نظر پیامبر ادامه پیدا می‌کرد.
این پژوهشگر و نویسنده به درس‌های مهم غدیر اشاره کرد و گفت: اولین درسی که از غدیر می‌گیریم این است اگر حاکمان یک کشور خردمند و دارای وجاهت باشند جامعه روی آرامش، صلح، تمدن و عزت را می بیند و اگر این اتفاق نیفتد جامعه متوقف می‌شود یا به عقب بر می‌گردد و سقوط می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: درس دوم واقعه غدیر این است که ما نمی‌توانیم به اسلام نگاه بخشی داشته باشیم یعنی بخشی از اسلام را بپذیریم و بخشی را رها کنیم و آنچه که پیامبر (ص) و قرآن گفته باید یکجا بپذیریم.
در پایان طلاب و دانشجویان سوالات خود را پیرامون این واقعه تاریخی مطرح کردند و سخنران نشست به این سوالات پاسخ داد.