روایت داریوش طلایی از بداهه‌پردازی در موسیقی دستگاهی ایران

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط‌عمومی انجمن موسیقی ایران، داریوش طلایی نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی تازه‌ترین کارگاه آموزشی خود را در تالار رودکی تهران برگزار کرد. این کارگاه که به همت انجمن موسیقی ایران و همکاری بنیاد رودکی طی روزهای ۱۴ و ۱۵ دی در تالار رودکی برگزار شد به مبحث […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط‌عمومی انجمن موسیقی ایران، داریوش طلایی نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی تازه‌ترین کارگاه آموزشی خود را در تالار رودکی تهران برگزار کرد.
این کارگاه که به همت انجمن موسیقی ایران و همکاری بنیاد رودکی طی روزهای ۱۴ و ۱۵ دی در تالار رودکی برگزار شد به مبحث بداهه‌پردازی و چگونگی فراگیری این مهارت پرداخته شد.
کارگاه مذکور برای علاقه‌مندان به دو صورت فعال و غیرفعال اجرا شد، که هنرجویان فعال طی فراخوان اطلاع‌رسانی‌شده، با ارسال ویدیو مورد گزینش قرار گرفته و در طول کارگاه روی صحنه رفته و به صورت عملی مضامین مطرح شده را اجرا کردند.

داریوش طلایی در ابتدای هر بخش از این کارگاه مباحثی پیرامون تاریخ بداهه‌پردازی در موسیقی ایران و فاکتورهای مهم در شکل‌گیری این مهارت را مطرح کرده و سپس از هنرجویان فعال خواست تا به اجرای قطعات ضربی و آوازی به بسط و گسترش آن با خلاقیت مبتنی بر ردیف همت گمارند.
طلایی علاوه بر توضیح برای رفع ایرادات هنرجویان در صدادهی ساز و لحن شخصی در نوازندگی در بخش پرسش و پاسخ به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد.
چگونگی تمرکز و نگاه عمیق به ردیف و نوع الهام گرفتن از آن و نیز مسیر آموزشی صحیح و جهت‌دهی به معلومات در راستای خلق بداهه از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده این کارگاه آموزشی بود.

منبع : مهر نیوز