از تجمع دستگاه های موسیقی ایرانی تا شنیدن «دور» در دهلی!
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، فرآیند تولید، نشر و فروش محصولات موسیقایی طی روزهای گذشته شاهد انتشار چند اثر موسیقایی بیکلام و با کلام درحوزههای مختلف موسیقایی با هنرنمایی تعدادی ازهنرمندان شناخته شده موسیقی کشورمان بود. آثاری که در ماههای پایانی سال ۱۴۰۲ همچنان در مسیری به شنوندگان عرضه میشود که فرآیند فروش و نظام […]
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، فرآیند تولید، نشر و فروش محصولات موسیقایی طی روزهای گذشته شاهد انتشار چند اثر موسیقایی بیکلام و با کلام درحوزههای مختلف موسیقایی با هنرنمایی تعدادی ازهنرمندان شناخته شده موسیقی کشورمان بود. آثاری که در ماههای پایانی سال ۱۴۰۲ همچنان در مسیری به شنوندگان عرضه میشود که فرآیند فروش و نظام عرضه این نوع آثار طی سال های اخیر با تغییر و تحولات زیادی مواجه شدهاند.
آنچه می خوانید گزارشی اجمالی از معرفی آلبومهایی است که طی روزهای گذشته منتشر شدهاند:
«پنجگاه» و «سپهر»؛ تجمع دستگاههای موسیقی کلاسیک با گروه «نقش»
آلبوم های «پنجگاه» و«سپهر» عنوان یکی از تازهترین آثار موسیقایی منتشر شده در فرآیند عرضه محصولات موسیقایی است که به تازگی توسط گروه موسیقی «نقش» به آهنگسازی امیرشریفی و خوانندگی مجتبی عسگری توسط نشر ماهور دردسترس مخاطبان قرار گرفته است.
در این آلبوم امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار، سهتار و رباب، هوشمندی عبادی نوازنده نی، محمد عشقی نوازنده سنتور، المیرا مردانه نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو، مرجان مهربان نوازنده قانون، سهیل الهدادیان نوازنده تمبک گروه اجرایی را تشکیل می دهند.
در توضیح این اثر آمده است: آلبوم های پنجگاه و سپهر هر کدام تجمیعی از سه دستگاهِ موسیقی کلاسیک ایران است که سیاق پیوند این سه دستگاه در هر آلبوم مستقیما متاثر از روش پیوندِ مد در ردیف های خاندان فراهانی است. هر کدام از این آلبوم ها به واسطه تجمیع محتوای مدالِ سه دستگاهِ شناخته شده موسیقی دستگاهی، شکلی ائتلافی و گسترش یافته از ساختار دستگاه را به نمایش می گذارد. برای نامیدن چنین شکلِ وسعت یافته ای از دستگاه در موسیقی دستگاهی، اصطلاح «کلان دستگاه» پیشنهاد می شود. از این رو پنجگاه و سپهر هرکدام یک کلان دستگاهِ موسیقی کلاسیک ایرانی است.
«آواز اصفهان»؛ معرفی مؤلفههای اجرایی موسیقی اواخر دوره قاجار
گروه موسیقی «برافشان» هم به تازگی اقدام به انتشار تازهترین آلبوم خود به نام «آواز اصفهان» به سرپرستی و تدوین هامان خلیلی کرده است.
غلامرضا رضایی خواننده، مهدی ولیزاده نوازنده نی، فریما موفقی نوازنده کمانچه، چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، مرجان راغب نوازنده سنتور، نیره فخری نوازنده عود، وحید ربیعپور نوازنده دف و دایره، سهیل الهدادیان نوازنده تمبک، فرزاد موسوی نوازنده بم تار، مهدی دریاباری نوازنده تار، هامان خلیلی نوازنده تار گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل میدهند.
دربارهاین اثر، به قلم هامان خلیلی میخوانیم: «آلبوم موسیقی «آواز اصفهان» اثری است که با استفاده از قطعات، تصانیف و مؤلفههای اجرایی موسیقی اواخر دوره قاجار و پهلوی تدوین شده است و در اینجا به طور اجمالی به بررسی آن خواهم پرداخت. این بررسی شامل سه بخش کلی «قطعات و تصانیف»، «چیدمان مدال» و«رویکرد اجرایی تکنوازها و خواننده» است.
«دور»؛ شنیدن بخش دوم کنسرت دهلی به لطف پدرام!
آلبوم «دور» نیز دیگر اثر تازه این روزهای بازار فروش محصولات موسیقایی است که طی روزهای اخیر با تار و آواز سیاوش ایمانی و نوازندگی تمبک پدرام خاورزمینی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
درباره این اثر، به قلم سیاوش ایمانی میخوانیم: آنچه در این آلبوم میشنوید بخش دوم کنسرت دهلی است که به لطف پدرام ممکن شد. تقدیم این کار به او ادای دِینی به هنر این نوازنده چیرهدست است.
«سه گاه»، «سرّآواز»، «زابل، ضربی، شکسته مویه»، «مخالف، چهارمضراب، یتیمسهگاه»، «همایون، ضربیخوانی، حصار، زنگ شتر، جُغتایی، سهگاه»،«رِنگ» آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
منبع : مهر نیوز
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰