بخشی از ظرفیت های آموزش عالی در خدمت دانشگاه فرهنگیان باشد
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند قانون خاص برای فرهنگیان است، درباره موانع اجرایی شدن آن گفت: روح زمان هنوز برای قانون خاص برای آموزش و پرورش شکل نگرفته است. شما وقتی میخواهید کاری کنید، تعارضهای […]
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند قانون خاص برای فرهنگیان است، درباره موانع اجرایی شدن آن گفت: روح زمان هنوز برای قانون خاص برای آموزش و پرورش شکل نگرفته است. شما وقتی میخواهید کاری کنید، تعارضهای جناحی جلوی کار را میگیرد و این برای آموزش و پرورش ما خوب نیست و باید کمک کنیم روح زمان برای این قانون شکل بگیرد.
وی ادامه داد: ما فرصت برنامه هفتم را نباید از دست بدهیم. مشکلات زیاد است یکی از مشکلات ما در فنی حرفهای است که با بحران جذب دانشجو مواجه است. ما در هنرستانها کمبود فضا و منابع داریم. سه دانشگاه تربیت معلم تهران، سبزوار و تبریز به دانشگاههای خوارزمی، شهید مدنی و حکیم سبزواری تبدیل شدند یعنی به دانشگاههای جامع. باید سیاستگذاری روشنی در این زمینه داشته باشیم و این یک الزام و ضرورت است که بخشی از ظرفیتهای آموزش عالی باید به سمت تربیت معلم بیاید و در خدمت دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد.
الهیار بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان برای ما محور است و پردیسهای وابسته باید از طریق ظرفیت آموزش عالی تقویت شود.
معاون برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش اظهار کرد: تعدیل و به روز کردن روشهایی که مانع اجرای روشهای اصلاحی در آموزش و پرورش میشود باید در برنامه هفتم مدنظر قرار بگیرد. ما الان کارگروهی را در آموزش و پرورش برای مقدمات برنامه هفتم آماده کردهایم و چند کار را در دستور کار قرار دادیم.
وی گفت: یکی بحث آسیب شناسی برنامههای توسعهای آموزش و پرورش است که در سالهای گذشته رخ داده و آنها باید تحلیل شوند که با چه رویکردی به این سیاستهای توسعهای رسیدیم و اگر اجرایی نشده چرا اجرایی نشده است. در حال انجام یک سری مطالعات آیندهنگارانه و آینده پژوهی هستیم. اینکه تا ۱۴۰۶ با چه شگفتی سازهایی رو به رو میشویم تا از حالا خود را برای آن آماده کنیم و اینکه موضوعات قابل توجهی که در زیرساختها مؤثر است و میتواند در سرعت دادن به تحقق سند تحول بنیادین مؤثر باشد، چیست. باید آنها را شناسایی کنیم.
معاون برنامهریزی و منابع انسانی در پاسخ به این پرسش که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آیا بار نیروی انسانی یا مالی به آموزش و پرورش تحمیل خواهد کرد نیز گفت: این سازمان کاملاً تخصصی و برای سیاست گذاری و نظارت است و طبق اساسنامه قرار نیست وارد کارهای اجرایی شود. روشهای آموزش پیش از دبستان مشخص است و بخشی از آموزشها در بخش غیر دولتی بخشی در دبستانهای دولتی و بخشی هم در نهادهای مدنی مثل شهرداریها یا مراکز مذهبی فعال هستند. پیش از این بهزیستی برای دادن مجوزها فعال بود که الان قرار است این مجوزها نیز از طریق این سازمان داده شود و در خصوص مجوزها نیز سیاستگذاری کند. همچنین در خصوص آموزشهایی که به بچهها داده میشود.
الهیار گفت: این سازمان زیر نظر وزیر آموزش و پرورش است و یک سازمان مستقل است که هیأت امنا دارد و مثل هر دستگاه پژوهشی بودجه خودش را دارد و در حیطه منابع و اختیاراتش مستقل عمل میکند. ساماندهی این فضا یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده است و امید است بتواند اثرات مثبتش را در دوره دبستان بگذارد چرا که پژوهشها هم ثابت کرده است که بچههایی که دوره پیش از دبستان را دیدهاند در دبستان موفق تر عمل میکنند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰