تشریح ۳ الگوی مثلثی ارتقای یادگیری

به گزارش سردبیر پرس، محمود امانی طهرانی در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، در اردوگاه شهید باهنر تهران، با اشاره به چهار رویکرد یاددهی- یادگیری؛ انتقالی، تعاملی، اکتشافی و فرآیندی، اظهار کرد؛ طراحی آموزشی، رسانه های بیشمار و تاکید بر ارائه، سه الگوی مثلثی […]

به گزارش سردبیر پرس، محمود امانی طهرانی در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، در اردوگاه شهید باهنر تهران، با اشاره به چهار رویکرد یاددهی- یادگیری؛ انتقالی، تعاملی، اکتشافی و فرآیندی، اظهار کرد؛ طراحی آموزشی، رسانه های بیشمار و تاکید بر ارائه، سه الگوی مثلثی ارتقای یادگیری است.
وی افزود: با شیوع کرونا، پارادایم آموزش حضوری به غیر حضوری تغییر یافت و رویکرد ترکیبی در دوران کرونا، مطرح شد، بنابراین نقش عوامل یادگیری از جمله؛ معلم، دانش آموز، محتوای آموزشی، والدین، محیط یادگیری، ابزار ارزشیابی و روش های ارتباطی تغییر کرد.
امانی تصریح کرد: با ملاک هایی از جمله؛ شروع تدریس، یادگیری، نحوه مواجهه با متن و تصویر، با فعالیت های کتاب و با پرسش های کتاب، تکالیف یادگیری، جلوه ارزشیابی و جلوه های یادگیری فعال؛ ۲۰ تدریس محتوای رسمی شاد را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.
وی اضافه کرد: با تحلیل آموزش های مجازی به این نتیجه رسیدیم که؛ رویکرد انفعالی و انتقالی غلبه دارد، فعالیت های مرتبط با یادگیری فعال مشاهده نمی شود و اثرات رویکرد ترکیبی در تدریس ها به ندرت مشاهده می شود.
امانی طهرانی که با موضوع ” تحلیل محتوای آموزش رسمی شاد از منظر علم و هنر یاددهی – یادگیری سخن می گفت، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود به تدریس های موجود به شکل عرصه درس پژوهی نگاه شود، کارگروه هایی برای تحلیل تدریس ها و استخراج فهرست بهبود بخشی تدریس، تشکیل شود و یافته های کارگروه مبنای تولید جدید در تابستان ۱۴۰۰ قرار گیرد.