تصویب هزار میلیارد تومان در بودجه برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی
به گزارش سردبیر پرس، با حضور معاون و جانشین وزیر در طرح هدایت، مشاورین وزیر آموزش و پرورش، نمایندگانی از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و نمایندگان دستگاههای اجرایی نشست هماهنگی شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخصهای آموزش و پرورش مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ریاست جمهوری با محوریت طرح هدایت […]
به گزارش سردبیر پرس، با حضور معاون و جانشین وزیر در طرح هدایت، مشاورین وزیر آموزش و پرورش، نمایندگانی از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و نمایندگان دستگاههای اجرایی نشست هماهنگی شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخصهای آموزش و پرورش مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ریاست جمهوری با محوریت طرح هدایت در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
سید جواد حسینی در این نشست به تشریح طرح هدایت پرداخت و اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سراسری مدارس کشور، حضور دانش آموزان در مدارس با تعطیلی مواجه شد اما جریان آموزش و پرورش دانش آموزان با طراحی اطلس یادگیری استمرار یافت.
وی افزود: در این راستا راهبردهای ده گانه پوشش حداکثری، نظارت حداکثری، ارتباط حداکثری، مسئولیت پذیری حداکثری، پاسخگویی حداکثری، انعطاف پذیری حداکثری، مشارکت حداکثری، هوشیاری حداکثری، هماهنگی حداکثری و مدیریت زمان حداکثری توسط وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام و برآن اساس جریان تعلیم و تربیت استمرار یافت.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت با بیان اینکه استمرار آموزش و پوشش حداکثری راهبرد مهمی بود که مورد نظر قرار گرفت اظهار کرد: در این راستا بلافاصله بعد از تعطیلی مدارس، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این عرصه حاضر شد و در چندین شبکه کلاس های تلویزیونی برقرار گردید.
وی گفت: با توجه به راهبرد انعطاف حداکثری علاوه بر آموزش های تلویزیونی آموزش از طریق بسته های یادگیری و درسنامه، استفاده از ظرفیت خانواده ها و بستگان، استفاده از روش های خودآموز، در برخی شرایط حضور معلمان در منازل و خصوصاً آموزش در بستر فضای مجازی با طراحی شبکه شاد به منظور تداوم و پوشش حداکثری استمرار یافت.
حسینی با اشاره به حضور و استفاده بیش از ۷۰ درصد از دانش آموزان از شبکه شاد گفت: شبکه دانش آموزی شاد، شبکه ای آموزشی است که منعطف، مستقل، عادلانه و در دسترس است و بهترین جایگزین آموزش های حضوری در عصر کرونا است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آخرین اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت: مقاممعظم رهبری اطلسی از مسائل آموزش و پرورش را به صورت کارشناسانه بیان کردند و مهمترین بحث معظم له عدالت آموزشی بود که شامل عدالت منطقهای، عدالت مدرسهای و عدالت دیجیتالی و مجازی است.
حسینی با بیان کارکردهای وسایل هوشمند آموزشی در عصر کرونا اظهار کرد: ایجاد فرصتی برای عدالت آموزشی و تداوم آموزش در شرایط کرونا از جمله کارکردهای وسایل هوشمند آموزشی است.
وی افزود: وجود این تجهیزات “رنج و درد کودکانه” نداشتن وسایل هوشمند را می زداید و این تجهیزات ارتباطی هوشمند نه تنها در حکم مدرسه و کلاس درس عمل می کنند بلکه در حکم ساخت آزمایشگاه، کتابخانه و سایر موقعیت های بی بدیل یادگیری نیز ایفای نقش می کنند. وجود وسایل هوشمند آموزشی از ترک تحصیل دانش آموزان محروم روستایی و دختران نیز میتواند جلوگیری کند.
معاون وزیر با بیان اینکه به منظور بهره گیری عادلانه همه دانش آموزان از فضای آموزشی خصوصاٌ در بستر شبکه شاد و آموزش های الکترونیکی در وزارت آموزش و پرورش طرح”هدایت” (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه – یک کلاس) تدوین شد اظهار کرد: چه کسانی از این امکانات بی بهره اند، این دانش آموزان از چه نوع امکاناتی بی بهره اند، این دانش آموزان در کدام قلمرو جغرافیایی کشور و کدام استانها، مناطق و مدارس تحصیل می کنند، چگونه می توان با بسیج امکانات وزارتخانه، بخش دولتی، عمومی و مردمی با مشارکت همگانی این امکانات را تهیه کرد، این تجهیزات و امکانات را از کجاها می توان تهیه نمود ومکانیزم تسهیل تهیه این امکانات و نیز توزیع مناسب آن چگونه باید باشد، شش محور اصلی طرح هدایت است.
حسینی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار از مجموع ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموزی که در سناد ثبت نام شده اند، ۳ میلیون دانش آموزان به هیچ وسیله ارتباطی برای اتصال به شاد دسترسی ندارند، افزود: حرکت اهدای تبلت و وسایل هوشمند به دانش آموزان نیازمند با آغاز طرح هدایت شتاب گرفته است و در عرض سه هفته گذشته میزان تبلت و وسایل هوشمند اهدا شده از ۷۰ هزار عدد به ۱۶۵ هزار عدد افزایش یافته است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با ارائه آماری از استان های پیشرو در تامین و اهدای تجهیزات هوشمند ارتباطی اظهار کرد: استان خوزستان با اهدای ۳۲ هزار و ۵۰۰ تبلت استان پیشرو می باشد و استان مازندران با اهدای ۲۲ هزارتبلت دیگر استان پیشرو در این زمینه می باشد.
وی افزود: از منظر نسبت تبلت مورد نیاز به تبلت های اهدا شده نیز در استان هرمزگان ۱۰۰ درصد تبلت های مورد نیاز تامین و اهدا شده است. استان های یزد با ۶۹ درصد، مازندران با ۵۵ درصد، قزوین ۴۸ درصد، شهر تهران با ۴۶ درصد، همدان و مرکزی ۴۱ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
حسینی با اعلام استان های دارای بیشترین میزان نیاز به تجهیزات هوشمند اظهار کرد: در استان های سیستان و بلوچستان، لرستان، خراسان رضوی کهگیلویه و بویراحمد هنور ۹۹ درصد وسایل مورد نیاز برای دانش آموزان نیازمند تامین نشده است. این رقم برای استان خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، گلستان و گیلان نیز ۹۸ درصد است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه به منظور مدیریت یکپارچه نهضت ملی هدایت، سامانهای تحت وب طراحی شده است گفت: امکان دسترسی خیرین، افراد حقیقی و حقوقی و شرکت های دولتی و غیر دولتی و مؤسسات و نهادهایی که قصد مشارکت در برنامه را دارند، اطلاعات کلاس، مدرسه، منطقه آموزش و پرورش، شهرستان، استان به منظور ایجاد امکان انتخاب مشارکت کنندگان و همچنین ارائه اطلاعات بر خط و لحظهای از میزان نیاز به صورت دسترسی نقطهای در سراسر کشور از جمله ویژگی های این سامانه است.
حسینی با بیان اینکه شناسایی منابع تامین تجهیزات هوشمند از سه محور، منابع دولتی، عمومی و مردمی در حال پیگیری است گفت: استفاده از سرانه های رفاهی آموزش و پرورش استثنایی به میزان ۵۰ میلیارد تومان، اعتبارات سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان، اعتبارات هوشمند سازی و اعتبارات فصل ۵ آموزش و پرورش به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان از جمله منابع آموزش و پرورش برای طرح هدایت است.
وی با اشاره به مشارکت بخش دولتی در طرح هدایت گفت: استفاده از طرح باندلینگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اهدای ۱۵ هزار تبلت توسط مرکز آمار ایران، اهدای وسایل هوشمند اضافی در دستگاه ها، تفاهم نامه با استانداری ها برای تامین ۵۰ درصد منابع طرح و استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش برای تهیه ۴۰ هزار وسیله هوشمند ارتباطی، برخی از منابع دولتی برای تامین تجهیزات در طرح هدایت است.
معاون وزیر با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق مجلس ۱,۰۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی مصوب کرده است اظهار کرد: در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نامهای توسط وزیر آموزش و پرورش به مقام معظم رهبری نوشته شده است.
جانشین وزیر با اشاره به مشارکت بخش عمومی در تامین تجهیزات هوشمند آموزشی گفت: مشارکت کمیته حضرت امام (ره) جهت تامین ۵۰ هزار تبلت و پیش بینی تامین ۵۰۰ هزار تبلت دیگر، مشارکت بنیاد برکت جهت تامین ۱۲ هزار تبلت، مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام جهت تامین ۱۰ هزار تبلت، مشارکت اتاق های بازرگای سراسر کشور و مشارکت شوراهای شهری و روستایی بخشی از مشارکت بخش های عمومی در طرح هدایت است.
وی با بیان اینکه تاکنون پویش های مردمی نیز در این خصوص راه اندازی شده است گفت: راه اندازی پویش نذر هوشمند توسط بسیج دانش آموزی و جمع آوری ۴۵ میلیارد تومان تاکنون، تامین ۳۹ هزار تبلت توسط انجمن های اسلامی مدارس، اهدای ۴ هزار لپ تاپ و تبلت توسط موسسه خیریه عترت بوتراب، استفاده از ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار انجمن اولیاء و مربیان مدارس از طریق طرح اولیا خردمند، فرزندان هوشمند، راه اندازی پویش من حاضرم توسط سازمان دانش آموزی و اهدای ۳ هزار تبلت توسط انجمن خیریه مردم بخشی از مشارکتهای مردمی در طرح هدایت تاکنون است.
حسینی با بیان اینکه شناسایی منابع خرید و تهیه تبلت در طرح هدایت به شرکت صنایع آموزشی ایران وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار شده است گفت: پس از تهیه تجهیزات هوشمند بر اساس معیارهای اعلامی، این تجهیزات در قالب اموال مدرسه و سپس واگذاری به دانش آموزان و یا واگذاری کامل به دانش آموزان بین دانش آموزان نیازمند توزیع خواهد شد.
معاون وزیر در پایان گفت: شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص های آموزش و پرورش مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ریاست جمهوری به عنوان محور اصلی در طرح هدایت می تواند کمک شایانی به پیشرفت این طرح داشته باشد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰