دستاوردهای انقلاب با گفتمان سازی بیان شود

سید سجاد مدنی در گفتگو با سردبیر پرس با اشاره به شرایط عمومی رسانه‌ای جامعه در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تحولات فناورانه، الگوی مصرف رسانه‌ای را دست خوش تغییرات اساسی کرده است به نحوی که امروزه استفاده از رسانه‌های نوین اینترنت پایه به واسطه ویژگی‌های منحصر به فردی مانند […]

سید سجاد مدنی در گفتگو با سردبیر پرس با اشاره به شرایط عمومی رسانه‌ای جامعه در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تحولات فناورانه، الگوی مصرف رسانه‌ای را دست خوش تغییرات اساسی کرده است به نحوی که امروزه استفاده از رسانه‌های نوین اینترنت پایه به واسطه ویژگی‌های منحصر به فردی مانند دو سویه و تعاملی بودن، فرا مکان و فرازمان بودن، دسترسی آسان، تنوع و جذابیت محتوا جایگاه ویژه‌ای در سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان دارند.
وی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان به دلیل اقتضائات خاص سنی گرایش بیشتری به استفاده از این رسانه‌ها دارند، اظهار کرد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نقش غیر قابل انکاری در تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جوامع بشری ایفا می‌کنند که این نقش، مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها را پیش روی دولت‌ها، نهادها، شرکت‌ها، مؤسسات و آحاد افراد جامعه قرار داده است.
دشمن با ابزار رسانه تردید را در باور افراد ایجاد می‌کند
کارشناس رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، تصریح کرد: رهبر انقلاب از ابتدای دهه هفتاد تا امروز در تبیین شرایط فرهنگی و رسانه‌ای جامعه از کلید واژه‌هایی مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم، جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی نام برده‌اند.
مدنی مطرح کرد: دال مرکزی همه این گفتمان‌ها هجمه نرم به باورها، اعتقادات، ارزش‌ها و سبک زندگی برای استیلای فرهنگی و هژمونی فرهنگ غربی بر جامعه ایرانی با هدف استعمار فرا نو است.
وی ادامه داد: امروز درگیر عرصه پیچیده و سخت جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها هستیم شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید که تا چند سال گذشته به اصول، ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی باور قطعی داشتند اما امروز در کلام آنها شک و تردید نسبت به این باورهای قطعی مشهود است، این نتیجه ملموس جنگ شناختی است.
کارشناس رسانه چهارمحال و بختیاری افزود: جنگی در عرصه اراده‌ها و افکار و با هدف تغییر باورها از طریق روایت‌های مخدوش و جعلی که آمیخته‌ی حرفه‌ای راست و دروغ‌هاست، خبری از تیر و تفنگ و توپ و موشک نیست، هدف ایجاد تردید در باورها و میدان جنگ تفکر و اندیشه آحاد جامعه به ویژه زنان و جوانان است.
دشمنان برنامه خود را بر روی زنان، نوجوانان و جوانان متمرکز کرده است
مدنی با بیان اینکه زنان، نوجوانان و جوانان هدف هستند دشمنان در این جنگ رسانه‌ای هستند، گفت: زنان به عنوان ستون نهاد تأثیر گذار خانواده و نوجوانان و جوانان به عنوان موتور محرک و عنصر مولد و مؤلفه مهم در پیشرفت کشور همیشه در نوک پیکان این تهاجم خاموش بوده‌اند.
وی اظهار کرد: تولید محتوای جذاب و حرفه‌ای با بهره‌گیری از آخرین تکنیک‌های فنی و هنری برای القای ارزش‌ها و باورهای غربی و تفکر لیبرال سرمایه داری با تلاش برای تغییر سبک زندگی در شئون مختلف فردی و اجتماعی از مهم‌ترین اقدامات جریان سلطه با همکاری شرکت‌ها و غول‌های بزرگ رسانه‌ای و از طریق صدها شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در این سال‌ها بوده است.
کارشناس رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میدان جنگ رسانه‌ای نامرئی تر از گذشته و به در درون خانه و خانواده‌ها کشیده شده است، عنوان کرد: با گسترش جامعه شبکه‌ای و ارتباطات شبکه‌ای از طریق توسعه اینترنت و گوشی‌ها هوشمند و با فقدان حکمرانی حرفه‌ای در کشور این عرصه به شدت گسترش پیدا کرده و تسهیل شده است.
مدنی افزود: اینکه در بیانیه گام دوم به عنوان منشور راهبردی پیش روی ما برای تحقق تمدن اسلامی بیش از ۴۰ بار از جوانان نام برده شده است نشان دهنده نقش ویژه این قشر در آینده انقلاب اسلامی و امید سیاست گذار عالی نظام اسلامی به جوانان است.
وی تصریح کرد: قطعاً دشمن از این نقش و امید به راحتی نخواهد گذشت کما اینکه در چهار دهه گذشته هم برنامه اصلی خود را بر این قشر متمرکز کرده است.
کارشناس رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش رسانه‌ها در این شرایط، گفت: رسانه‌ها امروز نقش تعیین کننده در فرآیندهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند.
مدنی مطرح کرد: صرف نظر رویکردهای متنوع نظری در خصوص نقش و تأثیر رسانه‌ها در تحولات اجتماعی که بحث مفصلی است اما صاحب نظران علوم ارتباطات و رسانه همگی به نقش و تأثیر رسانه‌ها قایلند و تنها مبتنی بر پارادایم‌های نظری و پژوهش‌های کمی و کیفی در ادوار مختلف بر سر میزان این تأثیر اختلاف نظر وجود دارد.
وی ادامه داد: بنابراین با پیش فرض تأثیر صرف نظر از میزان آن، قطعاً ترویج گفتمان انقلاب اسلامی متأثر از رسانه‌هاست و امروزه رسانه‌های نوین اعم از شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، برنامه‌های کاربردی، سرویس‌های اشتراک ویدئو، تلویزیون‌های تعاملی و بازی‌های برخط جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ سازی و جامعه پذیری به ویژه برای نسل نوجوان و جوان دارند.
کارشناس رسانه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ما باید مجهز و ممهز شویم برای مقابله با جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها، افزود: امروز فضای مجازی مملو از روایت‌های جذاب و جوان پسند به عنوان نمونه از رژیم پهلوی است که با آرشیو غنی و با تکنیک‌های عملیات روانی، تطهیر دوران پهلوی و نشان دادن یک چهره توسعه گرا و مدافع ملت از رژیم گذشته در دستور کار است.
وی عنوان کرد: اگر روایت باور پذیر، حرفه ای و مستند را دنبال نکنیم تاریخ گذشته پهلوی، دوران مبارزات، پیروزی انقلاب اسلامی، رویدادهای دهه شصت به ویژه حوادث سرنوشت ساز سال ۶۰، دفاع مقدس و به طور کلی حوادث چهار دهه گذشته و از همه مهم‌تر دستاوردهای امروزمان را دشمن به میل خودش روایت و مخدوش می‌کند کما اینکه در خیلی موارد همان طور که اشاره شد این مهم انجام شده است در حالی ه در این عرصه هرکسی در روایت پیش گرفت و پیروز شد، حاکم است پس نباید این عرصه را خالی بگذاریم.
کارشناس رسانه چهارمحال و بختیاری گفت: رهبر انقلاب در حکم انتصاب رئیس صدا و سیما، رسانه ملی را آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف می‌دانند یا در چند ماه اخیر چندین بار و خطاب به بخش‌های مختلف بر ضرورت جهاد تبیین به عنوان «سنگر اصلی مقابله با جنگ شناختی و جنگ روایت ها» اشاره می‌کنند، تکلیف بر همگان معین و راهبرد اصلی مشخص است.
مدنی ادامه داد: اکنون دست‌اندرکاران امر و آحاد اهل قلم، هنر و رسانه و هر کسی دل در گرو آرمان‌های انقلاب اسلامی دارد و قلبش برای استقلال و آبادی میهن می‌تپد باید آستین همت را بالا بزند.
برخی سوالات جوانان در حوزه اقتصادی و خدماتی درست و حق است
وی با بیان اینکه باید بپذیریم که ما بیشتر اهل انتقاد کردن هستیم تا تبیین و روشنگری، اظهار کرد: در بیان جذاب و هنرمندانه داشته‌هایمان خوب عمل نکرده‌ایم.
کارشناس رسانه با اشاره به اینکه تبیین و گفتمان سازی یکی از ضروریات است، مطرح کرد: نباید فقط به چند سخنرانی و چند برنامه گفتگو محور رادیویی و تلویزیونی و چند بنر و پوستر اکتفا کرد، گفتمان سازی فعالیت چندوجهی می‌طلبد که یکی از وجوه آن رسانه است.
مدنی با بیان اینکه باید هنر و جذابیت را چاشنی روایت‌هایمان کنیم، افزود: در تبیین‌ها قشر خاکستری و آحاد مردم جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را فراموش کرده‌ایم در حالی که قبل از تبیین باید درست مسئله شناسی و مخاطب شناسی انجام شود تا دچار افراط و تفریط نشویم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از سوالات و مسائل مردم به ویژه نوجوانان و جوانان در حوزه مختلف به ویژه اقتصادی و خدماتی درست و حق است، تصریح کرد: همه مسئول هستیم و نباید در این زمینه کار را متوجه چند سازمان محدود رسانه‌ای و فرهنگی کنیم.
کارشناس رسانه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اتفاقاً هرچقدر شبکه مردمی‌تر باشد تأثیرگذارتر است، عنوان کرد: در شرایط جدید جامعه شبکه‌ای، همه رسانه‌ایم و از این ظرفیت هرکسی به سهم خود باید استفاده کند.
موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف بیان شود
مدنی مطرح کرد: سازمان‌های متولی باید بیشتر به سیاستگذاری، تسهیلگری و نظارت بپردازند چرا که برای این تحول به افزایش بهره‌وری سازمان‌های بزرگ نیاز اساسی وجود دارد.
وی با بیان اینکه باید برای بازگشت اعتماد به عنوان مؤلفه مهم در سرمایه اجتماعی به جامعه از طریق اصلاح فرآیندها و فراهم کردن شرایط مطلوب زندگی در ابعاد مختلف برای نسل جوان و افزایش امید این نسل به آینده تلاش شود، ادامه داد: محتوای جذاب و باور پذیر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف با پرهیز از مقایسه‌های غیر اصولی و سطحی با گذشته تولید شود.
کارشناس رسانه چهارمحال و بختیاری گفت: رویش‌های انقلاب اسلامی در نسل نوجوان و جوان و موفقیت‌های خیره کننده در عرصه‌های مختلف با زبان بیّن آمار و اطلاعات و استناد به مراجع معتبر بین‌المللی را به نمایش گذاشته شود.
وی اظهار کرد: بی تعارف و بی واسطه با مردم و به ویژه نسل جوان و نوجوان واقعیت‌ها را بگوییم و در حوزه‌های عملکردی و اجرایی اگر مشکلات و راه برون رفت آن را با مردم در میان گذاشته شود چرا که با این کار مردم نه تنها راحت تر با موضوعات و مسائل کنار می‌آیند، قطعاً در حل مشکلات همچون بیش از چهار دهه گذشته، همراه خواهند بود.