شیب بیماری کرونا در استان قزوین هنوز نزولی نشده است

حمیدرضا نجاری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: اتفاقی که مدتی است در سراسر دنیا رخ داده و کشور و استان ما هم استثنا نیست درگیری با ویروس کروناست که چالش‌های زیادی برای همه مردم ایجاد کرده است. وی افزود: مهمترین راهکار مقبله با این ویروس قطع زنجیره انتقال انسانی آن است که […]

حمیدرضا نجاری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: اتفاقی که مدتی است در سراسر دنیا رخ داده و کشور و استان ما هم استثنا نیست درگیری با ویروس کروناست که چالش‌های زیادی برای همه مردم ایجاد کرده است.
وی افزود: مهمترین راهکار مقبله با این ویروس قطع زنجیره انتقال انسانی آن است که در این راستا بسیای از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، دینی و برنامه‌ها تعطیل شده تا از گسترش ویروس جلوگیری شود.
نجاری تصریح کرد: باید از همکاری مردمی که با احساس مسئولیت همکاری بسیار خوبی با جامعه پزشکی و مسئولان و دست اندر کاران داشتند تشکر و قدردانی کنیم و انتظار داشته باشیم سایر شهروندان نیز در این کار مهم مشارکت جدی داشته باشند و در منزل بمانند تا زودتر از این ویروس رها شویم.

وی اظهار داشت: همراهی مردم در ماندن در خانه و حضور نیافتن در اماکن عمومی باید پایدار باشد تا اقدامات انجام شده هدر نرود زیرا راهی جز این نداریم و اگر همه بتوانیم به توصیه‌های بهداشتی اهمیت دهیم و از هم فاصله بگیریم و در مکان‌های پرجمعیت حاضر نشویم و در خانه بمانیم می‌توان همه گیری را کنترل کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآور شد: اگر این همراهی نباشد و حتی افراد کمی به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند و زندگی عادی داشته باشند می‌توانند ناقل بیماری بوده و موجب شوند این بیماری طولانی شده و هزینه‌های زیادی به دولت و مردم تحمیل شود.
وی اضافه کرد: اگر توصیه‌های بهداشتی و ایمنی را جدی نگیریم پیامدهای فرهنگی خواهد داشت لذا درخواست می‌کنیم شهروندان از خانه خارج نشوند، دید و بازدید عید نروند، برای سیزده بدر از خانه خارج نشوند تا از انتقال و چرخه ویروس جلوگیری کنیم.
نجاری تاکید کرد: راهکار کنترل ویروس این است که میزبان انسانی نداشته باشد برای این کار باید چرخه انتقال قطع شود و راهکار اساسی آن حفظ فاصله‌های اجتماعی است و اگر این رخ دهد می‌توانیم به هدف برسیم و شیوع ویروس را کنترل کنیم.
آمار بیماران کرونا در استان قزوین کاهش نیافته است
نجاری اظهار داشت: آنچه در حال حاضر رخ داده این که آمار بیماران بستری ناشی از ویروس کرونا در استان کاهش پیدا نکرده البته نوسان داریم اما هنوز در تعداد ۳۵۰ نفر هفته قبل هستیم که نگران کننده است و ما باید وارد شیب نزولی شویم تا بگوییم اقدامات مؤثر بوده است.

وی بیان کرد: اقدامات مؤثر مردم در شرایطی در حوزه بهداشتی مشخص می‌شود که شاهد شیب کاهشی ابتلاء به ویروس کرونا باشیم اما متأسفانه هنوز بیماری نزولی نیست.
نجاری گفت: این در حالی است که کادر درمانی، پزشکی و پرستاری با به خطر انداختن جان خود از روز اول مشاهده ویروس در استان با حضور در بیمارستانها و مراکز درمانی با روحیه‌ای مثال زدنی و مجاهدانه برای بهبود بیماران تلاش می‌کنند و اطلاع رسانی و توصیه‌ها از سوی ر سانه ملی و خبرگزاری‌ها و فضاهای مجازی هم به میزان کافی بوده و از سوی دانشگاه علوم پزشکی هم بخوبی اطلاع رسانی شده تا شهروندان در جریان فعالیت‌ها و توصیه‌ها قرار گیرند.
مردم در منزل بمانند شیب بیماری نزولی می‌شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار داشت: اگر همه مردم احساس مسئولیت و خطر کرده و در منزل بمانند و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند می‌توان امیدوار بود این شیب رخ دهد و در نیمه دوم فروردین شاهد کاهش بیماری باشیم.
نجاری گفت: در حال حاضر حدود ۳۵۵ بیمار بستری داریم که به طور میانگین روزانه ۵ تا ۷ نفر بستری و همین تعداد نیز بهبود یافته و مرخص می‌شوند و حدد ۵۰ درصد بهبود پیدا می‌کنند.

بهترین همکاری با کادر درمانی ماندن در خانه است
وی در پاسخ به این سوال که بهترین راه کمک به کادر درمانی در این شرایط چیست اظهار داشت: اگر به مراکز درمانی بدون دلیل مراجعه نکنیم مهمترین گام در همراهی با کادر درمانی و کنترل ویروس برداشته شده است زیراز کادر درمانی ما بسیار محدود و کارها بسیار گسترده است.
نجاری تصریح کرد: در حال حاضر میزان فعالیت کادر پزشکی بیش از حد افزایش یافته و با خستگی و نگرانی همراه است هر چند این وضعیت مدیریت شده اما کادر درمانی ما نیازمند ریکاوری و رفع خستگی و کسب انرژی برای ادامه خدمت است و باید این افراد را حفظ کنیم تا خدمت رسانی تداوم یابد و مردم با ماندن در منزل می‌توانند به ما کمک کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار داشت: البته ما امکانات لازم را مهیا می‌کنیم اما فقط ما نیستیم که قادریم این فضا را مهیا کنیم و همه همت ما این است که نیروهای درمانی حفظ شود و اگر ورودی را کم کنیم و با کادر پزشکی را کم کنیم در دراز مدت این پیک شیوع و میزان شیوع را پهن کنیم.
وی تصریح کرد: باید اجازه دهیم کادر درمانی بیمارستانها با حداکثر ظرفیت در خدمت شهروندان و بیماران باشند و سرویس دهی کنند اما اگر مراجعات بیش از حد باشد هم خستگی کادر درمانی بیشتر می‌شود و هم امکانات و منابع کاهش یافته و مشکلات افزایش می‌یابد.

نجاری افزود: تمام کادر درمانی در خدمت مردم هستیم و خیلی‌ها فرصت استراحت پیدا نمی‌کنند و ما با رعایت مسائل بهداشتی باید امکان استراحت را به این کادر بدهیم.
وی اظهار داشت: در برخی روزهای ابتدای شیوع ویروس و پیک بحران بیماری با کمبودهایی مواجه بودیم اما الان با کمک وزارت بهداشت و استان و خیرین و نیروهای بسیجی، سپاهی و امکانات مدیریت شده با مشکلات کمتری مواجهیم و همه نیروها به تجهیزات لازم مجهز شده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآور شد: مهمترین نگرانی ما این است که بتوانیم این چرخه انتقال بیماری را قطع و آن را کنترل کنیم و راه آن حفظ فاصله اجتماعی است زیرا در همه دنیا از یک سیاست پیروی می‌کنند و برخی با قرنطینه و برخی کشورها با حفظ مردم در منزل این کار را انجام می‌دهند هر چند باید متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم و معاشرت‌های اجتماعی تصمیم گرفت و طرح را اجرا کرد.
وی اضافه کرد: مجموعه دانشگاه ۶۵۰۰ نفر نیرو داریم و ۲۵۰۰ نفر در بخش معاونت بهداشتی و درمانی و حدود ۷۰ درصد نیروهای دانشگاه برای مقابله با بیماری در خدمت شهروندان هستند.