نتیجه مثبت راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف با ترکیب مدیران و معلمان

به گزارش سردبیر پرس، سید جواد حسینی در نشست ویدئو کنفرانسی که با حضور مدیر کل و اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش خراسان رضوی و اساتید حقوق برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه امروز موضوع عدالت ترمیمی، آموزش ترمیمی، شهر و جامعه ترمیمی موجب برنامه‌ریزی و مباحث جدیدی شده است و این مباحث در […]

به گزارش سردبیر پرس، سید جواد حسینی در نشست ویدئو کنفرانسی که با حضور مدیر کل و اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش خراسان رضوی و اساتید حقوق برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه امروز موضوع عدالت ترمیمی، آموزش ترمیمی، شهر و جامعه ترمیمی موجب برنامه‌ریزی و مباحث جدیدی شده است و این مباحث در راستای شهر دوستدار انسان که از سه مولفه دوستدار کودک، دوستدار کتاب و دوستدار معلول برخوردار است شکل گرفته است. همه این مباحث در حوزه تعامل بین قوه قضاییه و نظام تعلیم و تربیت می تواند به شکل گیری مدارس ترمیمی بیانجامد.

حسینی با بیان اینکه در حوزه آموزش و مدارس ترمیمی، بر مبحث آموزش صحیح و پیشگیری از تفرقه و چندگانگی، کاهش خشونت، افزایش آستانه تحمل جامعه، افزایش سرمایه اجتماعی و ترویج ادبیات و گفتار ملاطفت آمیز به جای خشونت افزا باید تاکید کرد اظهار کرد: راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف با ترکیب مدیران و معلمان موجب می شود برخی مسائل حقوقی طولانی معلمان و مدیران که بعضاً موجب کاهش منزلت و حرمت معلمین می شود، کاهش یابد.

وی افزود: همچنین موضوع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی که هم اکنون در قالب طرح نماد در آموزش و پرورش پیگیری می‌شود و به ویژه کاهش و کنترل خشونت ها و آسیب ها و جرایم سایبری در این خصوص موضوعیت می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه ما در این حوزه ها باید نگاه ساختاری به جرم و آسیب ها را به جای نگاه پاتولوژیک آسیب‌شناسانه بنشانیم و از مجازات جابره به جای مجازات زاجره استفاده کنیم، اظهار کرد: بهترین ستاد برای ایجاد مدرسه ترمیمی که به همکاری و تعامل دادگستری، وکلا، حقوقدانان و آموزش و پرورش نیاز دارد طرح صد دبیرخانه صد مدرسه است که این طرح در حوزه آموزش و پرورش خراسان رضوی با ایجاد ۵۰۰ قاضی مدرسه پیگیری می‌شود.

وی افزود: طرح هدایت که به منظور کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان راه اندازی شده است و در آن یک مدیر، مشاور، معلم علاقه مند و ولی دانش آموز علاقه مند کار شناخت و کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی در مدرسه را دنبال میکند می‌تواند با طرح یاریگران زندگی پیوند یابد و اینها از جمله محورهای مهم دیگر ایجاد مدرسه ترمیمی به حساب می آیند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خواستار استفاده از نظریات علمی مانند نظریه نقش و نظریه پنجره شکسته شد و افزود: اعمال این نظریات به شکل پایلوت در برخی از مدارس و پایش نتایج و سپس تعمیم آن به سایر مدارس نیز نقش مهمی در راستای طرح ایفا می‌کند. ایجاد و راه اندازی فعالیت ها و برنامه های وفاق آفرین و هویت بخش در عرصه ورزشی، هنری و علمی محور عمده دیگر، کمک به مدارس ترمیمی است.

وی با بیان اینکه امروزه ۵۰۰ هزار پرونده توهین و پرخاشگری در قوه قضاییه وجود دارد اظهار کرد: افزایش مهارت های تاب آورانه در این راستا امری ضروری است. عدالت ترمیمی و مدرسه ترمیمی را می توان از منظر سند تحول بنیادین مورد بازبینی قرار داد و چارچوبی را تدوین و مبنای عمل قرار داد و در نهایت با ایجاد کارگروه مدرسه ترمیمی، میتوان گام‌های مهمی در راستای توانمندسازی حقوقی و افزایش کیفیت زندگی در مدرسه برداشت.

حسینی در پایان تصریح کرد؛ طرح نماد، یاریگران زندگی، مشاوران، معلمان و به ویژه معلمان رشته حقوق، کارشناسان حقوقی و شبکه شاد ظرفیت های بی بدیلی در نظام تعلیم و تربیت هستند که می‌توانند در خدمت اهداف مدرسه ترمیمی قرار گیرند.