کنکور نظام تعلیم و تربیت را منهدم کرده است

به گزارش سردبیر پرس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، در جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: اینکه چرا باید به بحث «سوابق تحصیلی» اهمیت بدهیم به این دلیل است که این موضوع تحت الشعاع «کنکور» و […]

به گزارش سردبیر پرس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، در جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: اینکه چرا باید به بحث «سوابق تحصیلی» اهمیت بدهیم به این دلیل است که این موضوع تحت الشعاع «کنکور» و «مسائل اجتماعی» قرار گرفته است. امروز که این مسئله در محدوده فهم و علم ما قرار گرفته است، حتی اگر یک ساعت وقت داشته باشیم باید به این کار اهتمام کنیم. نظام تعلیم و تربیت، اهدافی دارد و ۱۲ سال یک میلیون معلم و ۱۵و نیم میلیون دانش آموز را دور هم جمع می کند، در این دوره شخصیت سازی انسان ها باید اتفاق بیفتد و اگر ما نظام ارزیابی را برداریم دیگر انگیزه‌ای برای تحقق این اهداف دوره ۱۲ ساله باقی نمی‌ماند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هدف «کنکور» این نبوده است که نظام تعلیم و تربیت را ویران کند، بلکه هدف از کنکور این بوده است که در رشته‌های پر متقاضی و محدودیت دانشگاه‌ها، داوطلب برتر انتخاب شود، اما نتیجه آن این شده که نظام تعلیم و تربیت را منهدم کرده است.
وی گفت: باید سیاست گذاری سنجیده ای صورت پذیرد تا مسئله حل شود. هنوز در تعریف مسئله به اتفاق نظر نرسیده ایم. نظام تعلیم و تربیت اهدافی دارد که باید محقق شود و کنکور به گونه‌ای در آن اهداف، مداخله کرده است که نظام تعلیم و تربیت را نابود کرده است و هدف ما این است که این دوره اهمیت پیدا کند. برای اهمیت پیدا کردن این دوره، باید این موضوع اهمیت پیدا کند. قرار نیست در این طرح جدید نیز همین آزمون‌ها گرفته شود، بلکه باید به اهداف پرداخت و آنها را محقق کرد. اگر اهداف نظام تعلیم و تربیت، محقق نشود سرمایه ما در نظام تعلیم و تربیت هدر می‌رود. کسی که این ۱۲ سال را سپری می‌کند باید به اهدافی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده، رسیده باشد و باید به آن وزن داده شود.
وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: باید پیامدهای ناخواسته کنکور را مدیریت کنیم؛ لذا طرح پیشنهادی نمی‌تواند مشکلات موجود را حل کند؛ اما می تواند به عنوان گامی برای نزدیک شدن به هدف به کار برده شود.