اگر متن آموزشی می خواهد زنده باشد باید تعاملی باشد

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، صبح امروز مراسم رونمایی از کتاب های تعاملی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به صورت مجازی برگزار شد. حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این مراسم گفت: اگر همه نیازهای بشری برآورده شود اما اگر کلمه حق را نشنود و در مسیر […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، صبح امروز مراسم رونمایی از کتاب های تعاملی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به صورت مجازی برگزار شد.
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این مراسم گفت: اگر همه نیازهای بشری برآورده شود اما اگر کلمه حق را نشنود و در مسیر حق قدم برندارد گویی همیشه گداست و باید دست ذلت و بندگی به سوی مستکبران عالم دراز کند و هر دستی که به سوی استکبار دراز می شود دست خواری است. انقلاب اسلامی ایران که در سالگردش قرار داریم خدمت بزرگی که انجام داد این بود که آدرس و نشانه عزت را به بشریت نشان داد و به او آموخت که اگر می خواهید عزیز بمانید با باطل مبارزه کنید و خودتان را با کلمه حق مانوس تر کنید.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران ما را زنده کرد پس باید از آن صیانت کرد هر چند معتقدیم مشکلات مدیریتی هم وجود دارد. باید از این درخت ریشه دار محافظت کرد.
ملکی بیان کرد: امروز بنده خیلی با نشاط هستم از این بابت که به یکی از خواسته های مشترک خود رسیدیم و در آنچه سند تحول بنیادین در محورهای مختلف متذکر شده است به توفیق رسیدیم و توفیق مضاعف ما این بود که این کار با همدلی و همراهی دوستانمان در استان اصفهان صورت گرفت. کتاب های تعاملی محور اصلی اش توسط دوستان در استان اصفهان صورت گرفت.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: ما تا پیش از این هم تعامل داشتیم ولی تعامل امروز از جنس دیگری است و متون آموزشی تعامل پیدا می کنند و اگر متن آموزشی می خواهد زنده باشد باید تعاملی باشد چرا که خود فرایند آموزش، تعاملی است.
وی اظهار کرد: بدون تعامل حیات انسان می میرد. سخن از کتاب های الکترونیکی تعاملی یعنی سخن از متن آموزشی زنده. تعامل روح است و هر جا دمیده شود آنجا می ماند. چه در بعد اجتماعی چه در بعد زندگی چه در بعد تربیتی تعامل زندگی بخش است. صحبت از یادگیری تعاملی و کتاب های الکترونیکی تعاملی است باید بر نتیجه‌ای بر تعامل مترتب است مورد توجه قرار دهیم. ما زمانی می توانیم این کتاب ها را دقیق تر درک کنیم که اشاره به جامعه‌ای اطلاعاتی داشته باشیم. یکی از نام هایی که به جامعه امروز می گویند، جامعه اطلاعاتی است. جامعه‌ای که با اطلاعات اداره می شود.
وی با اشاره به چند ویژگی جامعه اطلاعاتی گفت: جامعه اطلاعاتی که جامعه جهانی را باید یک جامعه اطلاعاتی نامید، در آن اطلاعات سیطره دارد. یعنی شما هر جا بروید خالی از اطلاعات نیست و بر شما محیط است. همچنین جامعه اطلاعات امروز از جهت اطلاعات قدری بی انضباط است و نظم ندارد و باید مراقب آن باشیم. به همین دلیل غرق شدگان در دریای اطلاعات کم نیستند. باید صیادی در دنیای اطلاعات امروز را آموخت. دیگر اینکه اطلاعات تابع ابزار است. در دنیای امروز هر کسی ابزار اطلاعات را در اختیار نداشته باشد کلاهش پس معرکه است. یعنی ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات باید در دسترسمان باشد. اطلاعات گاهی بر دانش غلبه می کند و این خیلی نامبارک است. باید در این جامعه شنا بلد بود وگرنه غرق می شویم. هر کسی در این جامعه بی خبر بماند یا هر کس خبر جعلی به او برسد چه بسا با همین اطلاعات بمیرد.
ملکی گفت: اگر شما ناهشیارانه بروید سراغ اطلاعات ممکن است ضربه ببینید. در همین کتاب های تعاملی ما باید مراقب باشیم در مدیریت که کدام اطلاعات رو می خواهیم سر سفره یادگیرنده بیاوریم. کدام اطلاعات را می خواهیم از شبکه شاد گسترش دهیم و این سوال درباره کدام اطلاعات پایدار است و کهنه نمی شود. به کودک معصوم می خواهیم بگوییم از طریق رمزینه های سریع پاسخ به محتواهای مکمل برسید، آن اطلاعات کدام است و مطمئن هستیم آن اطلاعات او را رشد می دهد و به حیات طیبه نزدیک می کند؟ اینها مراقبت های فناورانه دنیای امروز است. اگر این کار را نکنیم ممکن است دچار الیناسیون فناورانه بشویم. فلسفه تعلیم و تربیت ما به ما اجازه نمی دهد از خود فناوری فلسفه درست کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در این جغرافیایی که ترسیم کردم بر اساس علم و عقل و قانون یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موظف بودیم و هستیم که خودمان را مجهز کنیم به امکانات فناورانه. در راهکارهای مختلف در سند تحول به ما این معنا متذکر شده است.
وی گفت: این کتاب های با محتواهای تعاملی که امروز رونمایی می شود ۲۰۳ عنوان کتاب درسی را در بر می گیرد در دوره ها و پایه های مختلف. کل کتاب های دوره ابتدایی و متوسطه اول و کتاب های نظری متوسطه دوم مشمول این طرح هستند. مخاطبین این کتاب های تعاملی دانش آموزان دوره های مختلف، مربیان و معلمان و والدین مختلف هستند. هر کدام از این اقشاری که نام بردم بنا به نقش خودشان از این بستر بهره برداری می کند. این حرکت زیبایی است که برای والدین هم این امکان فراهم شده است که بتوانند از این کتاب های تعاملی بهره ببرند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: ما از شر این ویروس هم خلاص شویم از واقعیت های زندگی امروز خلاص نمی شویم که یکی از آنها سیطره اطلاعات در دنیاست اما تاکید می کنم اگر می خواهیم به لحاظ شخصیتی منقرض نشویم باید به قوای تعقلی و فکری و هشیاری تمام قد در مقابل فناوری مجهز شویم.
وی در پایان سخنان خود خبر از این داد که تیمی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعال است تا الگوی برنامه ریزی درسی آموزش های مجازی را انجام بدهند تا برای سال ۱۴۰۰ محتواهای الکترونیکی درسی و معمولی تولید شود.
سامانه کتاب الکترونیکی و تعاملی رشد برای دسترسی رایگان دانش‌آموزان و معلمان به کتاب‌های درسی و منابع آموزشی دیجیتال تهیه شده است.
سامانه کتاب تعاملی رشد، بستری تحت وب برای دسترسی رایگان دانش‌آموزان و معلمان به کتاب‌های درسی و منابع آموزشی دیجیتال است و در این سامانه امکان نمایش همه کتاب‌های درسی به همراه محتواهای دیجیتال و رسانه‌ای منطبق بر صفحه کتاب درسی مهیا شده است.